سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخذ پروانه طرح دامپروری صنعتی
با عنایت به افزایش روز افزون درخواست احداث طرحهای صنعتی دام و طیور از طرف علاقه مندان، سرمایه گذاران و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و عدم وجود منبع خاصی جهت کسب اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری در نحوه و میزان سرمایه گذاری ، و نوع طرح انتخاب شده بنظر می رسد ارائه مقاله ای که اطلاعات بیشتری از مراحل اخذ یک مجوز و همچنین بیان پارامترهای که در انتخاب زمین مورد نیاز بایستی مد نظر قرار گیرد ضروری باشد. لذا بر اساس تجارب شخصی و مستندات قانونی موجود ، در این مقاله به تشریح مراحل تصمیم گیری و انتخاب زمین جهت اجرای طرح صنعتی دام و طیور پرداخته شده است. امید است مطالعه این مقاله دیدگاه کلی در خصوص شرایط احداث یک طرح صنعتی، نحوه انتخاب زمین و شناخت از مراجعی که در اجرای این پروژه به نوعی دخیل هستند به خواننده کمک نماید .
بحث :
نگهداری و پرورش یکی از انواع دامهای اهلی را با استفاده از شیوه های متداول و پیشرفته علم دامپروری ، دامداری صنعتی می گویند و شامل واحدهای دامداری ، مرغداری ، کارخانه تهیه و تولید نهاده ها و کارخانه های تهیه و تولید فرآورده ها می گردد .
انتخاب نوع طرح و ظرفیت آن :
برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب نوع و ظرفیت طرح بر اساس یکسری عوامل اقتصادی و اجتماعی که شرح مختصری از آنها در ذیل آمده است؛ بایستی اقدام نمود .
1) امکان واگذاری طرح از طرف دولت
2) عوامل اقتصادی و اجتماعی
3) علاقه مندی
4) سرمایه
5) نحوه مالکیت یا درخواست مجوز
1) امکان واگذاری طرح از طرف دولت : برای شروع کار بایستی با مراجعه و هماهنگی با سازمان متولی از امکان واگذاری طرح مورد نظر مطلع شده و سپس کارهای مطالعاتی و بررسی شرایط و ضوابط مربوطه را آغاز نمود
2) عوامل اقتصادی و اجتماعی : در اجرای پروژه های دام و طیور بنظر می رسد کسب اطلاعات اولیه از شرایط پرورش، نحوه تامین مواد اولیه ، نحوه فروش، تعداد طرحهای موجود در منطقه و وضعیت طرحهای مشابه موجود بسیار مفید باشد . چرا که بررسی عوامل تاثیرگذار در طرحهای فعال موجود و علل موفقیت یا شکست آنها می تواند در تصمیم گیری برای انتخاب طرح و ظرفیت آن کمک شایانی به متقاضی بنماید .
3) علاقه مندی : یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در انجام هر کاری میزان اشتیاق و علاقه به آن می باشد . بویژه در پروژه های دام و طیور که هر کدام شرایط کاری و روحی خاص خود را می طلبد. لذا در صورتیکه کاملاً علاقه مند نبوده و آمادگی حضور فیزیکی در عملیات کاری و پرورشی طرح خود ، چه مرغداری و یا دامداری را نداشته باشیم ؛ میزان موفقیت و سودآوری طرح پائین خواهد آمد و عملاً مشکلات عدیده ای را در آن بوجود می آورد .
4) سرمایـــه :
الف- اجرای طرح بر اساس سرمایه شخصی :که در این صورت ضریب موفقیت طرح بسیار بالا رفته و متقاضی بر اساس مبالغی که توسط کارشناس خبره و در قالب طرح توجیهی برآورد میگردد میزان سرمایه مورد نیاز را تامین و تصمیم گیری می نماید .
ب- استفاده از تسهیلات بانکی : با عنایت به اینکه اکثر متقاضیان از این گروه می باشند؛ لازم است که برای اجرای موفق و خوب طرح حدود 50 الی 30 درصد سرمایه مورد نیاز برای طرح را در اختیار داشته باشند . زیرا عملاً در زمان اجرا و احداث در صورت کمبود نقدینگی مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد و روند اجرای عملیات به کندی جلو خواهد رفت و در نهایت موجب افزایش هزینه ها و به تاخیر افتادن زمان بهره برداری از طرح خواهد شد .
موضوع بسیار مهم دیگر تامین وثیقه مورد نیاز در صورت اخذ تسهیلات از بانکها می باشد؛ لذا بایستی در این خصوص نیز اطلاعات کافی در مورد میزان و نوع وثیقه درخواستی بانک عامل بدست آورد و در صورت توانائی اقدام به اخذ مجوز و اجرای طرح نمود .
5) نحوه مالکیت یا درخواست مجوز : صدور مجوز یا پروانه دامداری بنام یک نفر و یا یک شرکت به ثبت رسیده صورت میگیرد، بنابراین بایستی ابتدا در نحوه مدیریت پروژه تحقیق و بررسی لازم را بعمل آورد زیر هر یک از حالتهای ذکر شده دارای مزایا و معایبی میباشند که با کمی تلاش و پرس وجو میتوان اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد . در صورتیکه قرار بر اجرای طرح بصورت شرکتی باشد بایستی از طریق اداره ثبت اسناد و یا اداره تعاون ، بعد از طی مراحل قانونی شرکت مورد نظر را به ثبت رسانده و در قالب شرکت سهامی و یا شرکت تعاونی پروانه طرح درخواستی را اخذ نمود.
انتخاب زمین یا محل اجرای طرح :
یکی از اساسی ترین مراحل در احداث یک طرح انتخاب محل احداث می باشد که بایستی از جهات مختلف شرایط لازم را داشته باشد .
?امور اراضی : با عنایت به اینکه زمین انتخابی بایستی تغییر کاربری داده و از زراعی به صنعتی تبدیل شود؛ لذا زمین مورد نظر بایستی کیفیت پایین داشته و از لحاظ زراعی درجه 3 یا 4 باشد تا از نظر اداره امور اراضی مورد تایید قرار گرفته و مجوز تغییر کاربری صادر شود .
?محیط زیست: زمین مورد نظر بایستی فواصل لازم با مناطق مسکونی را داشته و امکان ایجاد آلودگی برای اراضی اطراف را ایجاد ننماید ، و حتی الامکان طوری انتخاب شود که جهت وزش باد از سوی محل اجرای طرح بطرف مناطق مسکونی نباشد .
?مالکیت زمین : محل مورد نظر بایستی دارای اسناد معتبر بوده و امکان نقل و انتقال به مجری طرح را داشته باشد و می تواند از نظر مالکیت یکی از حالتهای زیر باشد :
1. زمینهای سند دار
2. زمینهای استیجاری ( اجاره نامه رسمی غیر قابل فسخ به مدت حداقل 20 سال که بدین منظور تنظیم شده است )
3. زمینهای فاقد سند ( به شرط احراز مالکیت )
4. زمینهای مشاع
5. زمینهای اصلاحات ارضی مفروز الرعیه ( که بایستی دارای گواهی لازم مبنی بر مالکیت یا تصرف زمین و بلامعارض بودن آن باشد )
6. زمینهای واگذاری از طریق منابع ملی و موات
? راه : محل پیشنهادی بایستی امکان دسترسی جاده ای را بنحو مطلوب داشته و در تمام فصول سال بتوان براحتی در آن تردد نمود. و همچنین فواصل قانونی از راههای اصلی و فرعی ، راه آهن را داشته و خارج از حریم قانونی راهها باشد و هر چه فاصله آن با راههای اصلی و فرعی کمتر باشد هزینه احداث راه به محل طرح پائین خواهد آمد .
? گاز : زمین مورد نظر بایستی فاصله قانونی تا خطوط لوله انتقال گاز را بر اساس دستورالعمل شرکت ملی گاز داشته باشد که در حال حاضر برابر 250 متر می باشد .
? برق : فاصله لازم با شبکه های برق فشار قوی را داشته و در محل مورد نظر خطوط انتقال برق وجود داشته باشد بنحوی که هر چه فاصله خطوط برق رسانی از زمین کمتر باشد هزینه انتقال برق به محل طرح کمتر خواهد بود .
?آب : فاصله قانونی با حریم انواع چاه ، رودخانه ، دریا را داشته و امکان حفر چاه در محل مهیا باشد تا بعد از اخذ پروانه چاه نسبت به حفر چاه و تامین آب مورد نیاز اقدام نمود .
?صنایع : فواصل لازم را بر اساس جداول فواصل استاندارد نظام دامپروری با سایر طرحهای صنعتی، نیمه صنعتی ، کارخانه ها ، فرودگاهها ، طرحهای مشابه و سایر عوارض طبیعی اطراف داشته باشد .
?شهرداری : محل مورد نظر خارج از محدوده شهرداری بوده و ممانعتی از طرف ایشان نداشته باشد .
?بخشداری : زمین مورد نظر از نظر بخشداری ممانعتی نداشته باشد .
?میراث فرهنگی : محل پیشنهادی نبایستی از لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی ممانعتی داشته باشد
?دامپزشکی : با هماهنگی و بعد از طی مراحل اداری بایستی مجوز بهداشتی طرح مورد نظر از طریق اداره دامپزشکی محل اخذ گردد .

و در نهایت بعد از شناخت کامل از توانائیهای مادی و روحی خود و همچنین بررسی پارامترهای ضروری و عوامل دخیل در انتخاب طرح می توان پروژه مورد نظر را درخواست و با مراجعه به سازمان مربوطه ، تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی پروانه تاسیس اخذ نمود که در آن تمامی مشخصات مجری طرح و نوع ، ظرفیت ، مقدار زمین و مساحت مسقف قید شده است .و بر اساس موافقت صادره ضمن رعایت ضوابط و مقررات نظام دامپروری برابر نقشه ترسم و تائید شده ساختمانها و تاسیسات پروژه را احداث و با دریافت پروانه بهره برداری فعالیت تولیدی خود را شروع نمود.
کلمات کلیدی :
• جدول فواصل : جدولی است که فاصله مجاز محدوده تاسیساتی دامداری یا کارخانه با محدوده تاسیساتی واحد های مشابه و غیر مشابه ، عوارض تاسیساتی ، عوارض طبیعی و مناطق مسکونی در آن قید گردیده است
• مجوز بهداشتی : مجوزی است که به منظور رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای قبل از صدور پروانه بهره برداری توسط اداره کل دامپزشکی برای کلیه واحد های صنعتی صادر می گردد .
• ضوابط نظام دامپروری : به مجموعه اعمال و ضوابط اجتماعی ، فنی ، اقتصادی و بهداشتی که در جهت نگهداری ، پرورش ، اصلاح نژاد و بهره وری انواع دام و به کارگیری صنایع وابسته و در نهایت عرضه محصولات سالم و تامین نهاده ها و ارتباط دامداران با یکدیگر و با سایر بخشهای اقتصادی ، اجتماعی و دستگاههای ذیربط دولتی اعمال می شود ، نظام دامپروری می گویند .
•پروانه تاسیس : مجوزی است که برای احداث ساختمانها و تاسیسات هر نوع واحد صنعتی دامداری و مرغداری و ترسیم نقشه ، به متقاضیان اعطا می گردد.
•پروانه بهره برداری : مجوزی است که پس از احداث ساختمانها و تاسیسات طرح ،جهت بهره برداری از واحد برای متقاضیان صادر می گردد
.





بازدید امروز: 29 ، بازدید دیروز: 31 ، کل بازدیدها: 375046
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ
تعمیرات خودرو - تعمیرات خودرو تعمیرات خودرو -تعمیرات خودرو تعمیرات خودرو -تعمیرات خودرو آموزش بافتنی - آموزش بافتنی آموزش بافتنی - آموزش بافتنی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش کابینت سازی - آموزش کابینت سازی آموزش کابینت سازی - آموزش کابینت سازی آموزش کابینت سازی -آموزش کابینت سازی آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش خیاطی - آموزش خیاطی آموزش خیاطی - آموزش خیاطی آموزش خیاطی - آموزش خیاطی پرورش گاو -پرورش گاو پرورش گاو - پرورش گاو پرورش گاو - پرورش گاو پرورش بوقلمون - پرورش بوقلمون پرورش بوقلمون - پرورش بوقلمون آموزش آرایشگری - آموزش آرایشگری آموزش آرایشگری - آموزش آرایشگری چرم دوزی - چرم دوزی چرم دوزی - چرم دوزی چرم دوزی - چرم دوزی پلان معماری - پلان معماری پلان معماری -پلان معماری پلان معماری -پلان معماری پرورش ماهی -پرورش ماهی پرورش ماهی -پرورش ماهی سیستم وبلاگ دهی -سیستم وبلاگدهی